Page views: 11

بهترین بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی

بهترین بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی

گاهی لازم است از کتاب‌های درسی و روش‌های یادگیری سنتی فاصله بگیریم. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که با بازی‌های مختلف هم می‌توان زبان انگلیسی یاد گرفت؟ فرقی نمی‌کند مبتدی صفرکیلومتر باشید یا بخواهید برای آزمون آیلتس یا تافل آماده شوید، این بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی به حدی زیاد و سرگرم‌کننده و جذاب هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند که می‌توانند تاثیر بسزایی در یادگیری زبان انگلیسی داشته باشند.

با ما همراه باشید تا چند مورد از بهترین بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی را به شما معرفی کنیم.

یک بازی خوب برای یادگیری زبان انگلیسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قبل از اینکه معرفی بهترین بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنیم، بهتر است نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌ها و معیارهایی داشته باشیم که باعث می‌شود یک بازی ارزش امتحان کردن داشته باشد.

دقیق باشد

مهم‌ترین مسائل باید اول از همه گفته شوند. بازی یادگیری زبان انگلیسی باید دقیق باشد تا موثر واقع شود و تاثیری روی یادگیری فرد بگذارد. اگر بازی برای آموزش قوانین گرامری است، باید تمام ساختارها و جملات استفاده شده در بازی به طور کامل صحیح باشد و تمام کلمات و واژگان باید به درستی نوشته شده باشند و تعاریف آن‌ها دقیقا درست باشد.

اگر اشتباه یا ایرادی در محتوای متنی بازی وجود داشته باشد، بهتر است از آن پرهیز کنید. استفاده از بازی‌هایی که در آن‌ها مشکلاتی وجود دارد، به این معنی است که در حال یادگیری اطلاعات غلط و کسب دانشی هستید که اشتباه است و روزی دامنتان را خواهد گرفت.

اگر شما یا کسی که می‌شناسید در حال طراحی و ساخت یک بازی برای یادگیری زبان انگلیسی است، حتما مطمئن باشید چندین نفر که از نظر دانش زبان سطح بسیار بالایی دارند (حتی می‌توانید از بومیان آن زبان کمک بگیرید) چندین بار محتوای بازی را بررسی کنند و اگر مشکلی داشت آن را اصلاح و بازنویسی کنند. پیشنهاد ما این است حتما از اساتید باتجربه زبان یا بومیان انگلیسی‌زبان کمک بگیرید تا محتوا و متن بازی‌های شما را بنویسند.

مؤثر باشد

بازی‌ها فقط نباید دقیق و درست باشند؛ بلکه برای اینکه منجر به یادگیری شوند، باید مؤثر نیز باشند و بتوانند روی زبان‌آموز تاثیر بگذارند. بازی‌های با کیفیت به شما کمک می‌کنند معنی کلمات سخت را به خوبی یاد بگیرید و الگوها و قوانین نگارشی و گرامر را همیشه به خاطر بسپارید. بهترین روش برای رسیدن به این هدف استفاده از ترکیبی است که تمام این ساختارها و الگوها را با ارتباط کلمات، تصاویر و تکرار به شما آموزش بدهد.

از طرف دیگر، استفاده از بازی‌های نامعتبر به شما کمک نمی‌کنند مطالبی را که یاد گرفتید به خاطر بسپارید و همچنین مهارت‌های زبان انگلیسی را تقویت نمی‌کنند.

سرگرم‌کننده باشد

تمام هدف طراحی و ساخت یک بازی در درجه اول این است که «سرگرم‌کننده» باشد! یک بازی خوب برای یادگیری زبان انگلیسی نه تنها به شما کمک می‌کند زبان انگلیسی یاد بگیرید، بلکه شما را سرگرم می‌کند و باعث می‌شود از یادگیری خسته نشوید و بیشتر از کتاب‌های درسی و روش‌های سنتی به یادگیری علاقه پیدا کنید. بعضی از بهترین بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی همان‌هایی هستند که یادتان می‌رود واقعا برای چه هدفی آن‌ها را بازی می‌کنید و در حال یادگیری هستید!

البته، اینکه چه چیزی یا چه تفکری باعث شود به این نتیجه برسید که یک بازی سرگرم‌کننده است یا نه، در افراد مختلف متفاوت است و بسیار مهم است که با دید مثبت سراغ این بازی‌ها بروید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که با علایق و معیارهای شما مطابقت داشته باشد.

ساده و آسان باشد

در نهایت، یک بازی خوب برای یادگیری زبان انگلیسی همان موردی است که قوانین روشن دارد و بازی کردن با قوانین آن ساده است. یک بازی خوب نباید گزینه‌ای باشد که شما ساعت‌ها و حتی روزها وقت صرف کنید تا نحوه بازی کردن را یاد بگیرید. گاهی قوانین و مقررات بازی‌ها به حدی پیچیده است که فرد پیش از شروع یادگیری، از بازی کردن صرفنظر و آن را رها می‌کند. در حالت ایده‌آل باید یک یا دو بار دستورالعمل بازی را بخوانید و آن را کامل متوجه شوید و بعد شروع به بازی کنید تا یادگیری و سرگرمی همزمان جریان پیدا کنند.

چهار مورد از بهترین بازی ها برای یادگیری زبان انگلیسی در کلاس و به صورت گروهی

اگر به کلاس زبان می‌روید یا چند دوست دارید که همگی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، در ادامه چند بازی هیجان‌انگیز و جذاب را به شما معرفی می‌کنیم تا با دوستان یا همکلاسی‌هایتان زبان انگلیسی یاد بگیرید.

 

بازی Hangman

بازی «هنگ من» (Hangman) یک بازی کلاسیک و قدیمی برای آموزش املای کلمات است که در بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان شناخته‌شده است و احتمالا شما هم در کودکی آن را برای یادگیری املای کلمات فارسی بازی کرده‌اید. این بازی «یک نفر در برابر یک گروه» است که در آن یک نفر در برابر گروهی قد علم می‌کند و مدیریت بازی را به عهده می‌گیرد.

مواد لازم برای بازی:

تخته سیاه یا وایت‌برد، در صورت دسترسی نداشتن به تخته سیاه یا سفید یک تکه کاغذ، گچ، ماژیک، مداد یا خودکار

قانون بازی:

یک نفر، که به آن «انتخاب‌کننده» (Chooser) گفته می‌شود، کلمه‌ای را انتخاب می‌کند (البته آن را بلند فریاد نمی‌زند و در فکر خودش به کلمه مورد نظرش می‌رسد) و به تعداد حروف آن کلمه، خطوط تیره روی کاغذ یا تخته می‌نویسد. کسانی که در گروه مقابل هستند و در واقع بازی با آن‌ها ادامه پیدا می‌کند، هر کدام به نوبت حرفی را حدس می‌زنند. برای هر حدس غلط، «انتخاب‌کننده» قسمتی از دار را روی کاغذ یا تخته می‌کشد. برای هر حدس درست، حرف مربوطه را روی خط تیره و جایگاه آن حرف می‌نویسد. بازی در دو حالت به پایان می‌رسد: وقتی گروه، کلمه را حدس بزند و تمام جاهای خالی را پر کند (که در واقع گروه بازی را برده است) و یا زمانی که گروه نتوانند حروف را حدس بزند و مرد بیچاره بازی از دار آویزان شود (که در این صورت «انتخاب‌کننده» بازی را برده است).

بازی Hangman چه کمکی به یادگیری زبان انگلیسی می‌کند؟

بازی Hangman برای تمرین و مهارت در املای کلمات و یادگیری معنی لغات انگلیسی عالی است. باید بتوانید تشخیص بدهید و یاد بگیرید حروف با چه ترتیبی در کنار هم قرار می‌گیرند تا کلمات در زبان انگلیسی را به وجود بیاورند و همچنین باید املای کلمات را بلد باشید تا بتوانید حروف و جای آن‌ها را حدس بزنید. در نهایت باید دانش گسترده‌ای از لغات داشته باشید تا بتوانید کلمات را به درستی حدس بزنید.

نکاتی برای بهتر بازی کردن

  • ابتدا حروف رایج و پرکاربرد در کلمات را حدس بزنید.
  • برای اینکه بازی ساده‌تر شود، دسته‌بندی خاصی را مشخص کنید.
  • برای اینکه بازی سخت‌تر شود، از عبارات استفاده کنید.
  • اگر شما «انتخاب‌کننده» هستید، کلمه‌ای را که انتخاب کردید روی تکه کاغذی برای خودتان بنویسید.
  • مشخص کنید بازی در چه حالتی تمام شود و «مرد» دارزده در چه شرایطی باید باشد. برای مثال مردی که می‌کشید می‌تواند اجزای زیر را داشته باشد:
  • یک سر
  • یک بدن
  • دو پا
  • دو دست
  • دو چشم
  • یک بینی
  • یک دهان
  • برای اینکه بازی بیشتر طول بکشد و گروه مقابل هم فرصت بیشتری برای حدس زدن داشته باشد، می‌توانید اجزای زیر را هم به نقاشی‌تان اضافه کنید:
  • دو گوش
  • دو کف دست
  • دو کف پا
  • دو ابرو
  • مو

 

بازی Fruits Basket

بازی Fruits Basket یک بازی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده مثل صندلی‌های موزیکال (Musical Chairs) است. این بازی روی مهارت شنیدن و مکالمه کلمات و عبارات انگلیسی تمرکز دارد. این بازی گروهی است و به همین دلیل بازنده یا برنده ندارد!

مواد لازم برای بازی:

صندلی (یک عدد کمتر از تعداد بازیکنان گروه)، چیدن صندلی‌ها به صورت دایره‌ای و روبروی هم، کارت‌هایی با تصاویر یا کلمات انگلیسی روی آن

قانون بازی:

همه به جز یک نفر روی صندلی‌ها می‌نشینند (فردی که ایستاده باید در میان صندلی‌ها قرار بگیرد و به او «ایستاده» یاStander  گفته می‌شود). «فرد ایستاده» عبارت یا کلمه‌ای را به زبان انگلیسی می‌گوید. هر کسی که می‌توانید الزامات آن کلمه یا عبارت را برآورده کند باید از جای خود بلند شود و روی صندلی دیگری بنشیند. در این زمان، «ایستاده» هم باید سعی کند یک صندلی خالی پیدا کند. هر کسی که نتوانست روی صندلی بنشیند، «ایستاده» جدید است و باید همین روند دوباره تکرار شود.

بازی Fruits Basket چه کمکی به یادگیری زبان می‌کند؟

این بازی می‌تواند روی گرامر و لغت تمرکز داشته باشد. این بازی نه تنها به شما یاد می‌دهد سریع فکر کنید و عکس‌العملتان سریع باشد، بلکه ارتباط برقرار کردن با دیگران از طریق صحبت کردن و گوش دادن را هم آموزش می‌دهد. در نتیجه، می‌توانید تلفظ را تقویت کنید و در کنار آن اعتماد به نفس مکالمه و ارتباط برقرار کردن با دیگران را هم پرورش بدهید.

همچنین اگر لغت یا ساختاری گرامری را یاد گرفتید که می‌خواهید تمرین کنید، می‌توانید از این بازی برای تکرار و یادگیری استفاده کنید.

نکاتی برای بهتر بازی کردن:

  • برای اینکه بازی سخت‌تر شود، نشستن روی صندلی کناری هر فرد را ممنوع کنید.
  • برای اینکه همه از جای خود بلند شوند و حرکت کنند، بگویید «Fruits Basket».

 

 

بازی Battleship

این بازی مشهور و استراتژیک یک Board Game یا بازی رومیزی است و از موقعیت جنگ استفاده می‌کند و می‌تواند به زبان‌آموزان انگلیسی کمک کند ساختارهای گرامری و ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرند. این بازی دونفره است و به همین دلیل نمی‌شود آن را به صورت گروهی بازی کرد.

مواد لازم برای بازی:

برگه یا دستگاه بازی، یک مداد یا خودکار

قانون بازی:

بازیکنان به گروه‌های دو نفره تقسیم می‌شوند و برگه‌های بازی خود را با قرار دادن ۵ کشتی در قسمت‌‌های مختلف پر می‌کنند. وقتی یکی از بازیکنان کشتی خود را قایم کند، بازیکن دیگر فرصت دارد با استفاده از خطوطی که روی کاغذ کشیده شده، حدس بزند کشتی نفر مقابل کجاست و آن را از بین ببرد. هر بازیکن تمام کشتی‌های طرف مقابل را غرق کند (پیدا کند)، بازی را برده است.

بازی Battleship چه کمکی به یادگیری زبان می‌کند؟

این بازی ابزاری عالی برای تمرین الگوهای گرامر و تقویت خواندن، مکالمه و مهارت‌های شنیدن است. برای اینکه بتوانید کشتی طرف مقابل را غرق کنید، باید بتوانید به زبان انگلیسی بخوانید و جملات را کنار هم قرار بدهید. برای اینکه بتوانید حمله کنید، باید کلمات را به درستی تلفظ کنید. در نهایت، باید بفهمید طرف مقابلتان چه می‌گوید تا بتوانید پیش‌بینی کنید او قرار است به کدام کشتی شما حمله کند.

نکاتی برای بهتر بازی کردن

  • کشتی‌های خود را روی کاغذ پخش کنید.
  • اگر مورد حمله واقع شدید، مربع کناری کشتی غرق شده را در نظر بگیرید.
  • کشتی‌ها را روی هم یا کنار هم قرار ندهید.
  • وقتی کاغذ یا شبکه کشتی‌ها را درست می‌کنید، لازم نیست از هر ۵ کشتی خود استفاده کنید.

بازی ۲۰ سوالی (۲۰ Questions)

یکی از بازی‌های مشهور و محبوب، ۲۰ سوالی است که می‌توانید همیشه و همه‌جا آن را بازی کنید! تمام چیزی که برای این بازی لازم است، یک کلمه است (مثل بازی Hangman) و شما که آماده بازی هستید. در این بازی حداقل دو نفر لازم دارید. اما می‌توانید با هر تعداد که می‌خواهید این بازی را انجام بدهید.

مواد لازم برای بازی

هیچ چیز! فقط یک کلمه!

قانون بازی:

قانون این بازی تقریبا شبیه بازی Hangman است. یک نفر «انتخاب‌کننده» است و یک کلمه را در ذهن خود انتخاب می‌کند. این کلمه می‌تواند یک شخص، یک حیوان، یک شی، یک مکان یا هر چیز دیگری باشد. دیگر اعضای گروه باید ۲۰ سوال بپرسند که جواب آن‌ها فقط «بله» یا «نه» است و با همین سوالات باید به جواب درست برسند. اگر گروه، کلمه را درست حدس زد، برنده شده‌اند! اما اگر ۲۰ سوال را پرسیدند و به جواب نرسیدند، «انتخاب‌کننده» بازی را برده است!

بازی ۲۰ سوالی چه کمکی به یادگیری زبان می‌کند؟

۲۰ سوالی به هیچ محتوا و ابزاری نیاز ندارد، بنابراین ۱۰۰ درصد حواستان روی مکالمه و ارتباط برقرار کردن با «انتخاب‌کننده» است و بعد از اینکه مکالمه را انجام دادید تمام حواستان روی مکالمه و شنیدن است. باید بتوانید سوالات را درست و واضح بپرسید و به جواب «انتخاب‌کننده» دقت کنید تا بتوانید کلمه مورد نظر او را به درستی حدس بزنید.

نکاتی برای بهتر بازی کردن

  • کلمه را از دسته‌بندی‌ها انتخاب کنید تا بازی ساده‌تر شود و تمرکز روی سوالات خاصی معطوف شود.
  • از کلمات جامع و ساده شروع کنید و به کلمات تخصصی برسید.
  • باید از یک کاغذ و مداد استفاده کنید تا بتوانید تعداد سوالات را ردیابی کنید.

 

معرفی سه وبسایت مناسب برای یافتن بازی‌های زبانی

حالا که چند بازی گروهی و دست‌جمعی را یاد گرفتید، بیایید با هم به وبسایت‌هایی سر بزنیم که برای بازی‌های انفرادی یا یک‌نفره طراحی شده‌اند و خودتان در خانه یا گاهی در محل کار می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری زبان استفاده کنید.

متاسفانه بیشتر بازی‌های انفرادی حریفی برای تمرین شنیدن یا مکالمه ندارند، بنابراین باید این بازی‌ها را با تمرین‌ها در زندگی واقعی ترکیب و بتوانید از آن‌ها برای یادگیری زبان استفاده کنید. گفته شده بازی‌های آنلاین ابزاری عالی برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی هستند که مهارت‌های شما را تقویت می‌کنند و برای دست‌گرمی و آمادگی در کلاس‌های درس عالی هستند.

ESL Games World Grammar Games

این وبسایت تعداد زیادی بازی‌های مبتی بر تکنیک flash را برای کودکان و بزرگسالان طراحی کرده است. با این حال، بخش گرامر آن بهترین ذخیره و منبع بازی‌هایی است که برای زبان‌آموزان سطح متوسط و بزرگسالان طراحی شده است.

Games to Learn English

یکی دیگر از وبسایت‌های کاملا رایگان برای یادگیری زبان انگلیسی که بازی‌های باکیفیت و سرگر‌م‌کننده دارد که برای تقویت دانش لغت و گرامر عالی است.

Free Rice

اگرچه این وبسایت به اندازه دو وبسایت دیگر سرگرم‌کننده نیست، اما راهی عالی برای تمرین لغت و گرامر در سطوح بالاتر و پیشرفته‌تر است و این وبسایت تاثیر بسیار مثبت و سازنده‌ای روی جهان گذاشته است.

 

سخن آخر؛ بازی‌ها چه کمکی به یادگیری زبان می‌کنند

وقتی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، مهم است که یک برنامه روزانه داشته باشید و از محتوای غنی و معتبر استفاده کنید. اما گاهی مطالعه کردن و سر و کله زدن با کتاب‌های درسی می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ و این مسئله کاملا طبیعی است. انسان ذاتا از تغییر استقبال می‌کند و کارهایی را با علاقه دنبال می‌کند که بتواند با آن‌ها تفریح کند و خسته نشود. استفاده از بازی ها برای یادگیری زبان انگلیسی یکی از راه‌های مفیدی است که شما را از خستگی و بی‌حوصلگی کتاب‌های درسی نجات بدهد.

در انتها به شما می‌گوییم از حاشیه امن خود خارج شوید، دنیا را کشف کنید و بازی‌هایی را پیدا کنید که بتوانند در یادگیری زبان انگلیسی نقش موثری داشته باشند و با علایق و معیارهای شما همسو باشند. مهم‌ترین مسئله این است که با یادگیری زبان انگلیسی خوش بگذرانید!