Page views: 18

معماهای انگلیسی: کلید مخفی برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی شما

معماهای انگلیسی: کلید مخفی برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی شما

آن چیست که  شما صاحبش هستید اما دیگران از استفاده می‌کنند؟

What is something that belongs to you but that everyone else uses?

سرنخ: آن چیز قابل دیدن یا لمس کردن نیست و نمی‌توانید آن را در دست بگیرید.

پاسخ؟

نام شماست!

نام شما چیزی است که فقط به شما تعلق دارد، اما بقیه برای اشاره به شما از آن استفاده می‌کنند. اگر درست حدس زده‌اید تبریک می‌گوییم!

این نوع سوال پیچیده همان چیزی است که ما آن را معما (riddle) می‌نامیم. این نوع سوال یا معما است که شما را به تفکر متفاوت ترغیب می‌کند و اغلب پاسخی خنده‌دار، هوشمندانه یا غیر منتظره دارد. یک معما شما را وادار می‌کند تا در مورد معانی مختلف یک کلمه فکر کنید. شما را مجبور می‌کند که نسبت به زبان خلاق باشید.

به عنوان مثال، معمای بالا نشان می‌دهد که افعالی مانند “belong” و “use” می‌توانند معانی انتزاعی داشته باشند و اینکه لزوماً به اشیاء واقعی اشاره نمی‌کنند.

معماها چگونه می‌توانند به شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک کنند؟

معماها می‌توانند یک روش فوق العاده جالب برای یادگیری زبان باشند. معماها به شما کمک می‌کنند تا مطالب پیچیده‌ای را که در کتاب‌های درسی گرامر یا حتی در مکالمات روزمره مورد بحث قرار نگرفته است بیاموزید.

معماها به شما کمک می‌کنند تا با معانی متعدد یک کلمه آشنا شوید:

بسیاری از کلمات شبیه به هم هستند اما معانی متفاوتی دارند. به علاوه، تقریباً هر کلمه بسته به متنی که در آن استفاده می‌شود دارای معانی متعددی است. معماها معانی جدیدی از کلماتی که احتمالا پیش از این نمی‌دانستید را به شما آموزش می‌دهند.

معماها شما را مجبور می‌کنند خلاق باشید و خارج از چارچوب فکر کنید:

برای حل یک معما، باید بیاموزید که چگونه متفاوت فکر کنید و به چیزهایی توجه کنید که به آسانی قابل مشاهده نیستند. معماها همچنین به تقویت مهارت‌های استدلال منطقی شما کمک می‌کند.

معماها واژگان شما را بهبود می‌بخشند و باعث می‌شوند به دستور زبان توجه کنید:

علاوه بر یادگیری کلمات جدید، در معرض ایده‌ها و مفاهیم جدیدی نیز قرار خواهید گرفت که درک شما را از زبان انگلیسی بسیار غنی‌تر می‌کند. در حقیقت، معماها به شما کمک می‌کند بفهمید که چگونه یک زبان فکر می‌کند. آن‌ها با نشان دادن مجموعه ای از ترفندها به شما نحوه عملکرد زبان انگلیسی را آموزش می‌دهند.

معماها یک فعالیت گروهی جذاب را شکل می‌دهند:

وقتی معماها را با یک دوست حل می‌کنید سرگرم کننده‌تر هستند. شاید یکی از شما چیزی را ببینید که دیگری نمی‌تواند ببیند! یا می‌توانید با هم درباره جواب یک معمای غیر ممکن بخندید. نه تنها از یکدیگر یاد خواهید گرفت بلکه تجربه به یاد ماندنی و ارزشمندی برایتان خواهد بود.

معماهای انگلیسی برای هر سطح زبانی: ۲۰۰+ پازل واژه شگفت انگیز برای زبان آموزان انگلیسی

بهترین وب سایت‌ها برای یافتن معماهای جدید به زبان انگلیسی

معماها مانند هر بازی دیگری از نظر دشواری متفاوت هستند. در حالیکه تشخیص برخی از آن‌ها بسیار آسان است، برخی دیگر نیاز به واژگان پیشرفته‌تری دارند و برخی به تمرین با تفکر خلاق احتیاج دارند. با این حال، مهم نیست که در چه سطحی از مهارت هستید ما این منابع را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

Get Your Feet Wet: معماها برای زبان آموزان مبتدی

اگر با معماها آشنا نیستید یا هنوز با اصول اولیه زبان انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کنید این سه وب سایت باید روند یادگیری شما را آغاز کند.

Firstcry Parenting: بهترین معماها برای کودکان

از آنجا که این معماها برای کودکان است، بسیار ساده هستند. بسیاری از آن‌ها بر دانش الفبای انگلیسی یا مهارت‌های ساده تفکر منطقی در کودکان تمرکز دارند.

به عنوان مثال: ” آن چیست که با حرف t شروع می‌شود، پر از t است و با حرف t به پایان می‌رسد؟”

البته پاسخ آن teapot است.

این معما به شما می‌آموزد که چگونه حروف و کلمات مشابه به نظر می‌رسند، اما به موارد مختلف اشاره می‌کنند. به عنوان مثال: حرف انگلیسی “T” همانند نوشیدنی “tea” تلفظ می‌شود. در زبان انگلیسی ما این‌ها را همنام می‌نامیم. آن‌ها را در تعداد زیادی معما پیدا خواهید کرد!

در اینجا مثالی دیگر وجود دارد: ” کدام دو کلید (key) نمی‌توانند هیچ دری را باز کنند؟”

اگر خارج از چارچوب فکر می‌کنید، شاید به فکر donkey و monkey افتاده باشید.

معماهایی مانند این شما را مجبور می‌کند واژگان خود را گسترش دهید، زیرا به کلماتی فکر می‌کنید که به “key-” ختم می‌شوند.

۴۸ معمای دیگر ذکر شده در اینجا را میتوان به عنوان یک فعالیت warm up بکار گرفت.

Flintobox: معماهای آسان برای کودکان

اگر هنوز در حل معما ها با برخی مشکلات روبرو هستید، می‌توانید روش ساده‌تری را امتحان کنید. پس از چندین بار متوجه خواهید شد که پاسخ یک معما در واقع بسیار ساده است و شما حتی این کلمه را می‌دانستید اما به آن فکر نکرده‌اید زیرا بسیار غیر منتظره بود.

خب در این صورت، ۲۳ معمای ذکر شده در این سایت دارای راهنمای گام به گام همراه با نکاتی است تا شما را به تفکر به شیوه ای متفاوت تشویق کند.

در اینجا می‌توانید از Flintobox استفاده کنید:

“I like food, but water kills me. What am I?”

من غذا دوست دارم، اما آب من را می‌کشد. من چی هستم؟

اگر در دریافت پاسخ مشکل دارید وب سایت شما را تشویق می‌کند که در مورد مواردی که ممکن است هنگام اضافه کردن آب از بین بروند فکر کنید. این اشاره ساده ممکن است به شما در دریافت پاسخ درست کمک کند: Fire.

Genius Puzzles: معماهای خنده‌دار به زبان انگلیسی

برای لذت بردن از معماهای موجود در این وب سایت لازم نیست یک نابغه باشید. Genius Puzzles ترکیبی خوب از معماهای خنده‌دار و ساده دارد. هر یک از آن‌ها دارای درجه “دشواری (difficulty)” و “محبوبیت (popularity)” هستند، بنابراین می‌توانید مواردی که محبوب‌تر هستند اما چندان سخت نیستند را انتخاب کنید. برخی از آن‌ها بسیار مبتکرانه اند و شما را مجبور می‌کنند به قوانین گرامری و املا توجه کرده و مهارت‌های درک خود را محک بزنید.

به عنوان مثال، جزیره (island) و حرف T چه ویژگی مشترکی دارند؟

وقتی آن را دیدید به اندازه کافی ساده است: هر دو در میانه آب (waTer) هستند.

با حل معماها می‌توانید به کلمات و جملات، هم به معنای واقعی کلمه و هم به صورت استعاری نگاه کنید. این تمرین درک شما از زبان انگلیسی را بیشتر تقویت می‌کند.

Test the Waters: معماها برای زبان آموزان سطح متوسط

وقتی فهمیدید که معماها چگونه کار می‌کنند وقت آن رسیده است که کار را دشوارتر کنید. هر چه معماها پیچیده‌تر باشد بیشتر یاد می‌گیرید.

Riddles.fyi

این وب سایت دارای مجموعه وسیعی از معماهای طنز است که به راحتی در دسته‌هایی مانند “کودکان”، “خنده‌دار” و “آسان” طبقه بندی می‌شوند. اگر می‌خواهید معماهایی در مورد موضوعی خاص مانند عشق، غذا، علم و موارد مشابه پیدا کنید می‌توانید براساس موضوعات جستجو کنید. چه خوب  اگر به دنبال شکل‌دهی واژگان خود در یک زمینه خاص مانند حیوانات یا غذاها یا مسافرت باشید.

و اگر نمی‌توانید آن‌ها را درست بفهمید، ناراحت نشوید.

در اینجا یک نمونه وجود دارد:

“Dogs have fleas. What do sheep have?”

پاسخ: Fleece!

سرنخ در کلمه “fleas” نهفته است. در حال حاضر اگر نمی‌دانستید که پشم (wool) گوسفند اغلب “fleece” نامیده می‌شود، که بسیار شبیه  “fleas” است. در این صورت شما یک کلمه واژگان جدید را انتخاب کرده‌اید!

Brainzilla Riddles

این معماها کمی پیچیده‌تر هستند. در واقع مهارت‌های درک مطلب شما را بطور جدی محک می زنند! بسیاری از معماهای Brainzilla سعی می‌کنند با ساختار پیچیده جملات، شما را گیج کنند. باید با دقت آنها را بخوانید تا مطمئن شوید که سوال را اشتباه متوجه نشده‌اید.

به عنوان مثال در اینجا یک مثال وجود دارد:

“A man says: ‘Brothers and sisters, have I none, but that man’s father is my father’s son.’ Who is he pointing at?”

مردی می‌گوید: من هیچ برادر و خواهری ندارم اما پدر آن مرد پسر پدر من است. او به چه شخصی اشاره می‌کند؟

ممکن است در ابتدا بسیار گیج کننده به نظر برسد اما یک ثانیه وقت بگذارید و سرعت را کم کنید. جمله را با دقت بخوانید و آن را به چند قسمت تقسیم کنید. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که پاسخ در خود سوال پنهان شده است.

گوینده به پسرش (his sonاشاره می‌کند.

Brainzilla برای زبان آموزان بسیار سرگرم کننده است، زیرا می‌توانید این معماها را به صورت یک فایل PDF چاپ کرده و با سرعت دلخواه خود حل کنید.

Dive Right In: معماها برای زبان آموزان سطح پیشرفته

در پایان، برای کسانی که تسلط کافی بر زبان انگلیسی دارند و مهارت‌های تفکر خلاق خود را با تمرین تقویت کرده‌اند، چند معمای واقعاً دشوارآورده شده تا مهارت خود را محک بزنند.

Reader’s Digest: سخت‌ترین معماهای تاریخ

این معماها سخت هستند – احتمالاً یکی از سخت‌ترین معماهایی که می‌توانید پیدا کنید! این سوالات برای گول زدن و گمراه کردن شما طراحی شده است. ترفند حل آن‌ها این است که دقیقاً به خاطر بسپارید که سوالات در مورد چه چیزی از شما میپرسند. به علاوه شما باید به روشی غیر منتظره فکر کنید.

به این مثال نگاهی بیندازید:

“You see a boat filled with people. It has not sunk, but when you look again you don’t see a single person on the boat. Why?”

قایقی را می‌بینید که پر از جمعیت است. هنوز غرق نشده اما وقتی دوباره نگاه می‌کنید هیچ فرد تنهایی را در قایق نمی‌بینید. چرا؟

پاسخ این است همه ازدواج کرده‌اند (everyone’s married).

شما a single person را روی قایق نمی‌بینید.

این معما براساس معنای دوگانه آن عبارت است.

“You don’t see a single person…”

می تواند به این معنی باشد که هیچ شخصی در کشتی وجود ندارد. با این حال، همچنین می‌تواند به این معنی باشد که شما هیچ فرد مجردی (single) نمی‌بینید.

نه تنها باید بر روی کلمه “single” به عنوان مهمترین سرنخ خود تمرکز کنید، بلکه باید به معنای دوگانه‌ای نیز توجه داشته باشید که شامل این کلمه می‌شود. اگر بتوانید این مشکل را حل کنید در راه تسلط به زبان انگلیسی هستید.

Research Maniacs: سخت‌ترین معماهای جهان

این‌ها ظاهراً سخت‌ترین معماهایی هستند که تاکنون مطرح شده است، بنابراین اگر می‌توانید آن‌ها را حل کنید خود را استاد زبان انگلیسی بدانید و نیز کسی که می‌تواند خارج از چارچوب یا بسیار متفاوت از اکثر مردم فکر کند.

برای حل این معما ها فرد می بایست دارای مهارت‌های درک عالی و همچنین ایده خوبی از نکات ظریف فرهنگ انگلیسی باشد. بسیاری از این معماها دانش شما را در مورد اصطلاحات و ضرب المثل‌های انگلیسی می سنجد.

در اینجا نمونه ای آورده شده است:

“What is the saddest fruit?”

غمناک ترین میوه چیست؟

پاسخ blueberry است.

کلمه “blue” فقط به یک رنگ اشاره ندارد. در زبان انگلیسی، “blue” نیز می‌تواند به معنای غمگین باشد. در واقع رنگ آبی (blue) اغلب با غم همراه است.

اگر برخی از این موارد بسیار دشوار است، سعی کنید از آن‌ها به عنوان فرصتی برای یادگیری با هدف بهبود دانش خود در مورد حقایق استفاده کنید یا به جنبه‌هایی از زبان انگلیسی که قبلاً نادیده گرفته‌اید بیشتر توجه کنید. یا اینکه به جای تلاش برای حل معماها از جواب آن شروع کرده و به عقب برگردید، تا اینکه بازی کلمات را بفهمید.

اگر واقعاً اعتماد به نفس دارید می‌توانید این تمرین اضافی را انجام دهید: معماهای خود را بسازید.

سعی کنید چیزی شبیه به کلمات نمایشی که در معماهای دیگر با آن روبرو شده‌اید ارائه دهید. به عنوان مثال، شباهت بین حرف “T” و “tea” ممکن است به شما یادآوری کند که چگونه “sea”، “see” و حرف الفبای  “C” همه شبیه هم هستند. چگونه می‌توانید این موارد را به شیوه‌ای هوشمندانه به هم مرتبط کنید؟ معماهای جدید خود را با دوستان و سایر زبان آموزان انگلیسی به اشتراک بگذارید!

منبع: FluentU language and culture blog