Page views: 13

۱۰ روش فوق‌العاده خاص برای یادگیری مهارت خواندن (Reading) زبان انگلیسی

۱۰ روش فوق‌العاده خاص برای یادگیری مهارت خواندن (Reading) زبان انگلیسی

برخی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های تمام دوران به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.

شاید قبلاً در مورد نمایشنامه‌های شکسپیر یا رمان‌های جین آستن مطالبی خوانده باشید.

شاید کتاب‌های مدرن برخی نویسندگان مانند جی کی رولینگ، استیون کینگ، مارگارت اتوود را خوانده باشید.

بنابراین اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، دنیای کاملاً جدیدی از مطالب خواندنی و تخیل بی‌انتها برای شما باز است.

حتی اگر اهل کتاب هم نباشید، یادگیری مهارت خواندن (reading) به زبان انگلیسی هنوز هم بسیار مهم است. برای درک اخبار، علائم جاده، منوها و موارد دیگر در مناطق انگلیسی زبان به مهارت‌های درک مطلب نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این، خواندن به رشد دامنه واژگان شما و تثبیت نکات دستوری که از طریق مطالعه آموخته‌اید کمک می‌کند.

بنابراین، چگونه یک کتابخوان ‌شوید؟ این ۱۰ نکته عملی را برای یادگیری مهارت خواندن در انگلیسی را بررسی کنید!

یک کتابخوان ( به زبان انگلیسی) شوید: ۱۰ نکته برای یادگیری مهارت خواندن (Reading) در زبان انگلیسی

 

خواندن مطالب را در سطح درک خود انتخاب کنید

اگر مطالب بیش از حد سخت را بخوانید، دلسرد و پریشان می‌شوید. اگر مطالب خیلی آسانی بخوانید، مهارت خواندن یا دایره لغات خود را افزایش نمی‌دهید و حتی ممکن است کسل کننده باشد.

بنابراین مهم است که سطح انگلیسی خود را درک کنید و منابع خواندن متناسب را انتخاب کنید. می‌توانید از آزمون وبسایت British Council’s Learn English استفاده کنید تا ایده ای کلی در مورد سطح درک خواندن خود کسب کنید.

متن مناسب برای خواندن، نباید بیش از ۱۰% کلمات ناشناخته داشته باشد. برای محاسبه، تعداد کلمات یک صفحه یا یک پاراگراف را بشمارید و سپس تعداد کلماتی را که معنی آن ها را تشخیص نمی‌دهید بشمارید. تعداد کلمات ناشناخته را بر تعداد کلمات کل تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب کنید و خواهید دید که چند درصد از کلمات را نمی‌دانید.

هر متنی که بیش از ۱۰% کلمه ناشناخته داشته باشد،‌احتمالاً خواندن آن برای شما خیلی سخت خواهد بود.

علاوه بر این، زبان آموزان مبتدی باید متن‌هایی را که به طور خاص برای ایشان طراحی شده است را در نظر داشته باشند،‌ که شامل گفتگوها، خواندن مطالب کوتاه درباره موضوعات رایج، یا کتاب‌های کودکان است. زبان آموزان متوسط می‌توانند متن‌های طولانی‌تر، مقالات خبری و حتی رمان‌هایی برای کودکان و نوجوانان بخوانند. زبان آموزان پیشرفته می‌توانند تقریباً هر چیزی را بخوانند، اما باید با احتیاط به برخی از ادبیات کلاسیک مانند نمایشنامه‌های شکسپیر نزدیک شوند.

به یاد داشته باشید که حتی گویشوران بومی نیز با شکسپیر مشکل دارند!

خواندن متن همراه با یک لغت نامه مفید

هنگام خواندن متن انگلیسی، مهم‌ترین نکته این است که با یک فرهنگ لغت و یا یک اپلیکیشن فرهنگ لغت آن را بخوانید. خواندن با فرهنگ لغت به شما اجازه می‌دهد هنگام مطالعه کلمات ناشناخته را جستجو کنید.

و این برای زبان آموزان مبتدی، به معنای استفاده از فرهنگ لغتی است که کلمات را به زبان مادری شما ترجمه می‌کند. برای زبان آموزان پیشرفته‌تر، توصیه می‌کنیم از یک فرهنگ لغت تک زبانه استفاده کنید- یکی که فقط تعاریف انگلیسی دارد و هیچ ترجمه‌ای ندارد. دیکشنری‌های تک زبانه شما را مجبور می‌کنند به جای تکیه به زبان مادری خود، به انگلیسی فکر کنید.

فرهنگ لغت‌های دو زبانه و تک زبانه WordReference

برای یک فرهنگ لغت آنلاین و یا یک اپلیکیشن فرهنگ لغت که انگلیسی را به چندین زبان ترجمه می‌کند، WordReference را بررسی کنید. WordReference از انگلیسی به ده‌ها زبان مانند زبان‌های فرانسه، آلمانی، روسی، ژاپنی و هلندی ترجمه می‌شود. علاوه بر این، WordReference همچنین دارای یک فرهنگ لغت انگلیسی تک زبانه است.

علاوه بر فرهنگ لغت،‌ WordReference دارای فروم گفتگو برای طرح کلیه سوالات کاربردی زبان انگلیسی شما است.

فرهنگ لغت تک زبانه Lexico

Lexico یک فرهنگ لغت تک زبانه معتبر است که تعاریف را در وبسایت و برنامه خود ارائه می‌دهد. این فرهنگ لغت از زیر مجموعه‌های آکسفورد، یکی از برجسته‌ترین دیکشنری‌های انگلیسی در جهان است. Lexico همچنین یک فرهنگ جامع برای کاربران دارد تا مترادف (کلمات با معنی مشابه) کلمات انگلیسی را پیدا کنند.

LingQ برای خواندن آنلاین

اگر مطالب آنلاین می‌خوانید آن را در LingQ بارگذاری کنید و از ویژگی‌های ترجمه داخلی آن استفاده کنید. LingQ به شما امکان می‌دهد کلمات ناشناخته را در هر متن انتخاب کنید یک ترجمه درون برنامه‌ای دریافت کنید و سپس آن کلمات را به فلش کارت تبدیل کنید.

اما در ابتدا روی کلمات تکراری تمرکز کنید

گرچه جستجوی کلمات هنگام خواندن مهم است، اما به همان اندازه هم مهم است که در مورد کلماتی که جستجو می‌کنید هوشمند باشید. توصیه می‌کنیم کلماتی را که بیش از سه بار در یک قسمت تکرار می‌شوند یا کلماتی که برای معنی یک جمله مهم هستند را جستجو کنید.

به عبارت دیگر، هنگام خواندن به جستجوی تک تک واژه‌های ناشناخته نپردازید. می‌دانیم که متناقض به نظر می‌رسد، اما به این فکر کنید- این کار خسته کننده خواهد بود، جریان خواندن را از بین می‌برد و موجب می شود شما معنای کلی متن را از دست بدهید.

همانطور که متنی را برای اولین بار می‌خوانید، زیر کلمات ناشناخته خط بکشید و یا هایلایت کنید. پس از پایان کار، به عقب برگردید و کلمات تکراری و کلماتی که برای درک آن‌ها بسیار مهم هستند را شناسایی کنید. اکنون می‌توانید آن‌ها را در دیکشنری جستجو کرده و ترجمه‌ها یا تعاریف را بنویسید. در انتها متن را با لیست کلمات خود دوباره بخوانید تا متن را کامل‌تر بفهمید.

این روش خواندن به شما در شناسایی کلمات رایج انگلیسی نیز کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر کلمه‌ای فقط یکبار استفاده شود ممکن است یک کلمه انگلیسی بسیار رایج نباشد و بنابراین حفظ کردن آن برای شما کاربرد چندانی ندارد.

از کلمات ناشناخته فلش کارت بسازید

یک راه عالی برای درست کردن واژگان و در نتیجه تسلط بر مهارت خواندن، نگه داشتن لیست کلمات یا ساخت فلش کارت‌ها است. اما فقط به این اکتفا نکنید: فلش کارت‌ها را باید مرتباً مرور کنید.

هنگام خواندن، لیست کلمات و فلش کارت‌های خود را در دسترس داشته باشید. اگر آن کلمه دوباره در حین خواندن تکرار شود می‌توانید برای ترجمه سریع دوباره به لیست خود مراجعه کنید تا جریان خواندن شما قطع نگردد. به علاوه، همانطور که هنگام خواندن مطالب جدید به این کلمات برخورد می‌کنید آن‌ها را به بخش انتهایی فلش کارت‌های خود ببرید . از این روش برای مرور کلمات استفاده کنید و اگر احساس می‌کنید کلمات را قبلاً یاد گرفته‌اید دیگر نیازی به مرور آنها نیست.

در حالی که فلش کارت‌های فیزیکی یا لیست کلمات برای نوشتن واژگان جدید عالی هستند،‌ Anki یک برنامه عالی برای ایجاد فلش کارت‌های دیجیتالی و دسترسی به آن‌هاست!

قوانین املا زبان انگلیسی را بیاموزید

املا (هجی) انگلیسی یکی از بزرگترین موانع یادگیری مهارت خواندن زبان انگلیسی است. مشکل این است که املای انگلیسی اغلب صدای واقعی کلمه را منعکس نمی‌کند، بنابراین “صدای خواندن” در سر شما روی کلمات جدیدی که نمی‌دانید چگونه تلفظ کنید دچار مشکل خواهد شد.

اما دلسرد نشوید!‌

با یادگیری قوانین املایی رایج آن صدای خواندن، جریان کلام انگلیسی را در ذهن شما حفظ می‌کند، پس شما می توانید مهارت خواندن خود را بهبود ‌بخشید. همچنین با استفاده از کلماتی که هنگام خواندن متون اصلی آموخته اید اوقات راحت‌تری را سپری خواهید کرد.

برخی از قواعد املایی رایج انگلیسی عبارتند از:

  • Kn: در ابتدای کلماتی مانند “know” و “knife” به صورت n تلفظ می‌شود.
  • Wh: -h- در wh- کلماتی مانند “what” یا “when” بی صدا است و تلفظ نمی‌شود.
  • C: این حرف به طور معمول قبل از واکه‌هایی مانند e، i یا y مانند صدای s به نظر می‌رسد، مانند کلمه “city”. در غیر این صورت به طور معمول مانند k به نظر می‌رسد، مانند کلمه “cat”.

قوانین دیگری نیز وجود دارد، بنابراین نگران بهبود مهارت هجی کردن زبان انگلیسی خود نباشید. کمی تلاش برای درک مطلب انگلیسی شما بسیار کمک خواهد کرد.

خواندن را به چند قطعه تقسیم کنید

هنگام شروع کار، آسان است که بخواهید در یک جلسه حجم زیادی مطلب بخوانید. با این حال، احتمالاً به زودی خواهید فهمید که عمل خواندن می‌تواند خسته کننده باشد. تلاش برای درک متن می‌تواند زمان و عزم زیادی را به خود اختصاص دهد و خواندن متن‌های طولانی غیر ممکن به نظر می‌رسد.

در حقیقت،‌ به یکباره و زیاد خواندن می‌تواند منجر به خستگی و بی انگیزگی شود.

برای مقابله با این حالت، خواندن را به چند قسمت قابل کنترل تقسیم کنید. برای شروع بین یک تا سه پاراگراف را در نظر بگیرید. می‌توانید یک مقاله خبری، یک رمان و … را بگیرید و فقط بر روی چند پاراگراف در یک زمان تمرکز کنید.

همانطور که مهارت‌ خود را افزایش می‌دهید، می‌توانید با بخش‌های طولانی و طولانی‌تر به خواندن ادامه دهید.

همچنین می‌توانید به راحتی خواندن خود را بر اساس زمان (به جای پاراگراف) تقسیم کنید. به ویژه، توصیه می‌کنیم روش Pomodoro را امتحان کنید. برای هر ۲۵ دقیقه مطالعه، پنج دقیقه استراحت کنید تا به مغز خود استراحت دهید.

این روش به شما این امکان را می‌دهد که بهتر تمرکز کنید و هنگام خواندن از خستگی زیاد جلوگیری کنید.

به دنبال سر نخ‌هایی برای درک ” ایده کلی” باشید

 اگرمعنای کلی متن را متوجه نمی‌شوید، در واقع شما اصلاً آن متن را درک نکرده اید. بنابراین تمرین کنید تا از سرنخ‌هایی استفاده کنید که شما را سریع و به طور موثر به درک معنای کل می رسانند.

برای مثال:

  • از یک هایلایتر برای مشخص کردن اطلاعات یا ایده‌های مهم در متن استفاده کنید.
  • به زمان فعل توجه کنید تا جدول زمانی داستان را درک کنید. (آیا وقایع گذشته، حال یا آینده توصیف می‌شود؟)
  • از بررسی تصاویری که با متن همراه است نترسید. اگر در کشف ایده‌های کلی متن مشکل دارید، این تصاویر غالباً اطلاعات اساسی می‌دهند و می‌توانند به درک شما کمک کنند.

خلاصه‌ای از آنچه خوانده‌اید بنویسید

پس از اینکه کل مطلب را فهمیدید، خلاصه‌ای از آنچه خوانده‌اید را بنویسید یا بخوانید. این خلاصه‌ها طولانی نیستند. شاید فقط چند جمله  باشد که ایده‌های اصلی آنچه خوانده‌اید را ارائه می‌دهد.

خلاصه نویسی همانطور که امکانی برای استفاده از واژگان جدید متن بدست می‌دهد،  روشی عالی برای بیان قوی‌ترموضوع متن نیزمی‌باشد.

خلاصه نویسی همچنین به شما کمک می‌کند تا قسمت‌هایی از متن را که کاملاً درک نکرده‌اید، متوجه شوید. بنابراین می‌توانید برگردید و دوباره آن را بخوانید. مهم این است که مطمئن شوید هر بار که تمرین می‌کنید به طور موثری مهارت خواندن خود را ارتقا می‌دهید.

از تمرینات درک مطلب خواندن استفاده کنید

سوالات درک مطلب، تمریناتی هستند که برای بهبود مهارت خواندن (reading) شما طراحی شده اند. شاید آن‌ها را از زمان مدرسه به خاطر داشته باشید، اما نگران نباشید- این سوالات را می‌توانید با سرعت خودتان و در آسودگی کامل پاسخ دهید.

به طور کلی، درک مطلب با یک متن کوتاه شروع می‌شود و سپس با سوالات درک مطلب دنبال می‌شود. این سوالات می‌تواند به صورت سوالات چند گزینه‌ای، پر کردن جای خالی یا پاسخ کوتاه باشد. برخی درک مطلب‌های پیشرفته‌ حتی نیازمند پاسخ طولانی‌تری هستند.

بعد پاسخ سوالات را دریافت خواهید کرد و می‌توانید ارزیابی کنید که چقدر توانسته‌اید در یک سطح خاص درک مطلب داشته باشید. در حقیقت، درک مطلب اغلب برای سطوح خاص انگلیسی طراحی شده است، بنابراین می‌توانید از طریق آن‌ها این مهارت را در خود تقویت کنید.

در اینجا چند منبع مفید برای یافتن تمرین های درک مطلب آنلاین معرفی می گردد:

  • AgendaWeb دارای متن‌هایی برای همه سطوح انگلیسی است، همچنین داستان‌های کوتاه و افسانه‌هایی را همراه با فایل صوتی آن‌ها در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.
  • My English Pages صدها تمرین درک مطلب برای موضوعات مختلف از جمله علوم، تاریخ و زندگی نامه دارد.
  • The ESL Lounge دارای بخش درک مطلب است که به چهار سطح تقسیم شده است، و متون آن شامل واژگان مشترکی در سطوح مختلف است.

ثابت قدم باش

شاید مهمترین نکته برای یادگیری مهارت خواندن در انگلیسی این باشد که اطمینان حاصل کنید به طور مداوم متون مختلف می‌خوانید. به یاد داشته باشید، اندک مطالعه هر روزه بهتر از مطالعه زیاد یکبار در ماه است.

برای این کار، شما باید هدف خود را ایجاد یک عادت مطالعه قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم هر روز یک زمان مشخصی برای مطالعه تعیین کنید و سپس برای مدت زمان مشخصی مطلبی بخوانید.

با ثبات باشید، هرچند ممکن است پیشرفت مهارت خواندن شما آهسته تر از آنچه شما می‌خواهید باشد. اگر ناامید و یا خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب مطالعه خود را تنوع دهید. خواندن چیزهایی که به آن علاقه دارید مهارت خواندن شما را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد و بهترین راه برای بهتر شدن در خواندن ، خواندن آن چیزی است که از آن لذت می‌برید.

منبع: FluentU language and culture blog