Page views: 5

۷ تکنیک تمرین گوش دادن (Listening) زبان انگلیسی برای انواع مختلف زبان آموزان

۷ تکنیک تمرین گوش دادن (Listening) زبان انگلیسی برای انواع مختلف زبان آموزان

“تفاوت‌های زیادی بین گوش دادن (listening) و شنیدن (hearing) وجود دارد.”

این جمله معروف نویسنده انگلیسی G. K. Chesterton به نکته مهمی اشاره دارد؛

شنیدن (Hearing) بطور ساده به مفهوم درک صدا است. صدای پارس سگ را می‌شنوید حتی اگر انتظارش را نداشته باشید.

اما گوش دادن (listening) اغلب به توجه و صبوری نیاز دارد. سخنرانی‌ها، داستان همسرتان در مورد روزی که گذرانده، اشعار شاعرانه، موسیقی و غیره نمونه‌هایی از گوش دادن است.

والبته همه به یک شکل گوش نمی‌دهند.

به عنوان مثال، شاید شما و بهترین دوستتان هر دو به یک سخنرانی سیاسی واحد گوش دهید، اما شما آن را در رختخواب گوش می‌دهید و دوست شما در حالیکه برای رفتن به سرکار عجله دارد به آن گوش می‌دهد. دوست شما ممکن است فقط مهم‌ترین نکات را متوجه شود، در حالیکه شما متوجه کلمات جالب و جزئیات کوچک می‌شوید. یا شاید شما و دوستتان عقاید سیاسی متفاوتی داشته باشید. حتی بعد از گوش دادن به سخنرانی احتمالاً برداشت‌های متفاوتی نیز خواهید داشت.

در این مقاله، در مورد چگونگی استفاده از سبک گوش دادن (listening) و حتی شخصیت شما در بدست آوردن موثرترین تمرین برای ارتقا سطح شنیداری زبان انگلیسی بحث خواهیم کرد.

نوع شخصیت شما چیست؟

شخصیت شما به ویژگی‌ها، نگرش‌ها و توانایی‌های شما اشاره دارد. اینها عواملی هستند که شما را به همان چیزی تبدیل می‌کنند که هستید!

روش‌های زیادی برای توصیف شخصیت‌های مختلف وجود دارد ، اما ما در اینجا ازدسته بندی هایی ایجاد شده توسط شاخص معروف  Myers-Briggs استفاده خواهیم کرد.

هر یک از این تیپ‌های شخصیتی برای انواع مختلف روش‌های شنیداری زبان انگلیسی مناسب‌ترند. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که کدام روش خاص، در تمرین گوش دادن برای هر تیپ شخصیتی  عملکرد بهتری دارد.

  • برون گرایی/ درون گرایی: آیا وقتی کنار مردم هستید احساس راحتی می‌کنید؟ آیا وقتی غمگین هستید و یا استرس دارید از دیگران کمک می‌خواهید؟ اگر چنین است پس ممکن است شما یک برون گرا باشید- شخصی که در میان افراد دیگر احساس خوشبختی و آرامش می‌کند.

در این بین، افراد درون گرا دوست دارند تنها باشند، در زندگی خود تامل کنند، کتاب می‌خوانند و از مکان‌های شلوغ پرهیز می کنند.

  • حسی/ شهودی: آیا به طور کلی به دنیای فیزیکی، یعنی آنچه می‌شنوید، احساس می‌کنید، بو می‌کنید، مزه می‌کنید یا می‌بینید توجه دارید؟ پس ممکن است شخصیت شما از نوع حسی باشد.

اگر بیشتر روی الگوها، برداشت‌های کلی و تصاویر عمومی از چیزی تمرکز کنید، شما نمونه ای از شخصیت شهودی هستید.

  • منطقی/ احساسی: اگر دوست دارید فقط براساس واقعیات تصمیم بگیرید و به افراد و احساسات آن‌ها فکر نکنید پس شما جزو افراد منطقی هستید. اما اگر بیشتر به مردم و احساسات آن‌ها اهمیت می‌دهید و به همان اندازه روی واقعیت‌ها و اصول تمرکز نمی‌کنید، در این صورت به گروه احساسی تعلق دارید.

تیپ‌های منطقی بیشتر به حقیقت اهمیت می‌دهند، حال آنکه برای تیپ‌های احساسی هماهنگی در روابط اهمیت دارد.

  • قضاوتی/ ادراکی: افرادی که دردسته شخصیت قضاوتی قرار می‌گیرند دوست دارند برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. آن‌ها خواهان یک زندگی سازمان یافته بوده، روی اهداف متمرکز هستند.

افراد ادراکی اما، با نگرش بازتری زندگی می‌کنند. آن‌ها دوست دارند بدون ساختار کار کنند و بیشتر بر روی اطلاعات جدید تمرکز داشته باشند تا اهداف بلند مدت.

چه نوع سبک‌های شنیداری (Listening) وجود دارد؟

سبک شنیداری یک روش ویژه گوش دادن است که در آن روی یک جنبه خاص از ارتباط تمرکز می‌کنیم.

شاید شما یک روش ترجیحی برای درک شنیداری خود داشته باشید. اما ممکن است در شرایط مختلف از روش‌های متفاوت شنیداری نیز استفاده کنید. در این مقاله تمرینات شنیداری متناسب با هر یک از این سبک‌های شنیداری طراحی شده است.

  • سبک شنیداری فردگرا: این نوع سبک شنیداری روی گوینده متمرکز است. شنوندگان فردگرا اغلب به این فکر می‌کنند که چرا گوینده ایده‌هایی خاص/ یا با لحنی خاص مطالب خود را بیان می‌کند. پس از شنیدن صحبت‌های فرد، یک شنونده فردگرا ممکن است در مورد سوابق یا عقاید گوینده سوالاتی بپرسد.
  • عمل گرا: این نوع شنوندگان بیشتر به آنچه خواست گوینده است علاقمند هستند. شنوندگان عمل گرا به خواسته‌ها، دستورالعمل‌ها یا اهداف بیان شده توجه خواهند کرد.
  • زمان گرا: وقتی که می‌خواهید جزئیات مهم را به سرعت بشنوید و درک کنید، از سبک شنیداری زمان گرا استفاده کنید. این سبک شنیداری روی درک هرچه سریعتر نکته اصلی ارتباطی، متمرکز است. شنوندگان زمان گرا بدنبال داستان‌های طولانی یا زبان شکوفا نیستند.
  • محتوا محور: شنوندگان محتوا محور بیش از هر چیز روی پیام تمرکز دارند. آن‌ها به نکات اصلی، جالب و منطقی بودن این پیام ها توجه می‌کنند. این نوع شنوندگان نمی‌خواهند که ارتباطات، دارای شکاف اطلاعاتی یا جزئیات بی ربط باشد.

راهنمای عملی برای تمرین مهارت شنیداری (listening) زبان انگلیسی براساس شخصیت شما

فعالیت‌هایی برای سبک شنیداری فردگرا

دیدن مصاحبه‌های انگلیسی زبان

بهترین حالت برای: افراد درون گرا، منطقی و احساسی

مصاحبه‌ها فرصتی مناسب برای مشاهده مکالمه طبیعی بین افراد هستند. جالب اینکه شما در واقع مجبور نیستید برای تماشای آن‌ها راحتی خانه خود را ترک کنید. تعداد زیادی فیلم آنلاین وجود دارد که می‌توانید در آنها افراد مشهوری را که راجع به زندگی خود صحبت می‌کنند، ببینید.

این شکل از تمرین listening در مورد درک صحبت‌های مصاحبه شونده (شخصی که به سوالات مصاحبه پاسخ می‌دهد) هنگام مکالمه به زبان انگلیسی است.

این تمرین برای افراد درون گرا مناسب است زیرا می‌توانند آن را به تنهایی انجام دهند. تیپ‌های متفکر بر روند فکر کردن و استدلال‌هایی که مصاحبه شونده ارائه می‌دهد تمرکز خواهند کرد. تیپ‌های احساسی، انگیزه‌ها و احساسات مصاحبه شونده را در نظر می‌گیرند.

پس از اتمام گوش دادن به یک مصاحبه، آن را در پنج خط خلاصه کنید تا مشخص شود که چه مقدار از مکالمه را درک کرده‌اید.

با مقدمه شروع کنید، سپس نکات اصلی را بنویسید و در آخر متن خلاصه شده را با آنچه که یاد گرفته‌اید پایان دهید. این مقاله می‌تواند به شما در جمع بندی بهتر مصاحبه‌ها کمک کند.

نقش بازی کردن (Role Play)  در تمرین مکالمات انگلیسی

بهترین حالت برای: برون گراها و تیپ‌های احساسی

ایفای نقش شامل تغییر رفتار و روش گفتاری شما با توجه به نقشی است که به شما داده می‌شود. این کار روشی عالی برای آماده سازی در مواجهه با موقعیت‌های استفاده از زبان انگلیسی در زندگی واقعی است.

به عنوان مثال، وقتی یک معلم انگلیسی از شما می خواد تا تظاهر کنید  که در یک رستوران هستید و میخواهید شام خود را سفارش ‌دهید؛ و شما مکالمه خود را در این نقش تمرین می کنید.

تمرین این نقش به زبان آموزان کمک می‌کند تا در کشورهای انگلیسی زبان از لحاظ زبانی مشکلی در سفارش غذا نداشته باشند.

نقش آفرینی برای افراد برون گرا بسیار عالی است، زیرا آن‌ها با یادگیری در کنار دیگران و کشف نقش‌های مختلف اجتماعی، می توانند خود را سرگرم کنند.

فعالیت‌هایی برای سبک شنیداری محتوا محور

گوش دادن به پادکست‌ها

بهترین حالت برای: هر نوع تیپ شخصیتی

پادکست‌ها فایل های صوتی منتشر شده در بستر اینترنت هستند. پادکست‌ها در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردارند و شما می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و در هر مکان به آنها گوش دهید.

پادکست‌های انگلیسی زبان را تقریباً در هر موضوعی می‌توان یافت! شما می‌توانید این پادکست‌ها را در تلفن همراه خود دانلود کرده و با دوستان خود به آنها گوش دهید یا در اوقات فراغت خود به تنهایی با آنها تمرین کنید.

پادکست‌های پیشنهادی برای تمرین مهارت شنیداری:

Radiolab

این پادکست، داستان‌ها، علوم و سایر رویدادها را در مستندهای صوتی خود ادغام می‌کند. هر قسمت حداقل نیم ساعت است و برای جلسات طولانی شنیداری تمرین خوبی است.

این پادکست مناسب برای زبان آموزان پیشرفته است چراکه به طور ریزبینانه‌ای در مورد موضوعات پیچیده صحبت می‌کند. در این پادکست مرتباً افراد عادی با تجربیات منحصر به فرد، یا  صاحب نظران در علوم و سایر زمینه‌ها صحبت می‌کنند.

IRL

IRL مخفف کلمه “In Real Life” است. تمرکز این پادکست بر این موضوع  قرار دارد که چرا اینترنت از زندگی واقعی ما جدا نیست. اینکه هر کاری که به صورت آنلاین انجام می‌دهیم یا ایجاد هر تغییری در بستر اینترنت، تاثیر بسزایی در زندگی ما دارد.

مدت زمان این پادکست‌ها حدود نیم ساعت بوده و در تمرین listening برای شنوندگانی با سطح زبانی متوسط مناسب است.

Strangers

این پادکست در مورد داستان‌های محبوب از افرادی ناشناس است که قلب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این فایلهای صوتی بیشتر مربوط به داستان گویی است تا مکالمه، وهر قسمت آن درباره یک داستان واقعی است.

پادکست Strangers برای زبان آموزان مبتدی تا متوسط مناسب  بوده،  مطالب آن برای درک انگلیسی روزمره، بسیار مفید است.

فعالیت‌هایی برای سبک شنیداری عمل گرا

ساخت اوریگامی

بهترین حالت برای: افراد درون گرا، حسی، منطقی و قضاوتی

اوریگامی هنر ژاپنی از تاکردن کاغذ است. از طریق اوریگامی می‌توانید سگ، اسباب بازی، پرنده، سبد و حتی اژدها بسازید!

این فعالیت برای افراد درون گرا و افرادی که دوست دارند با حواس خود کار کنند، مناسب است. انواع شخصیت‌های منطقی و قضاوتی نیز در این امر لذت خواهند برد زیرا اوریگامی مراحل بسیار منطقی و منظمی را برای ساختن طرح‌های پیچیده فقط با استفاده از یک تکه کاغذ دنبال می‌کند.

بهترین روش استفاده از اوریگامی به عنوان یک فعالیت listening زبان انگلیسی، دیدن فیلم‌های آموزشی آنلاین و انجام همزمان دستورالعمل ساخت آن‌ها است. به این ترتیب بلافاصله خواهید فهمید که آیا قادر به درک صحبت‌های گوینده هستید یا خیر، زیرا اگر اشتباه کنید اوریگامی شما درست و صحیح از آب در نخواهد آمد.

شکار گنج

بهترین حالت برای: افراد برون گرا، شهودی، منطقی و ادراکی

شکار گنج، نوعی بازی است که در آن سعی می‌شود اشیا مختلف را با دنبال کردن سرنخ‌ها پیدا کرد.

این فعالیت برای افرادی که دوست دارند بیرون از خانه باشند، با دیگران تعامل داشته باشند، به الگوها فکر کنند و از منطق برای حل معماها استفاده کنند بهترین تمرین است.

نکات توصیه شده برای تمرین  listening شکار گنج:

  • منطقه‌ای را که می‌خواهید بازی شکار گنج را در آن برگزار کنید، تعیین کنید.
  • مکان‌هایی را که می‌خواهید اشیا را پنهان کنید مشخص نمایید.
  • برای شرکت کنندگان در شکار گنج سرنخ هایی ایجاد کنید تا به آنها در یافتن اشیا کمک کند.
  • تصمیم بگیرید که آیا افراد به صورت گروهی بازی کنند یا به صورت انفرادی. برای این تمرین بهتر است تا زمانی که همه دوست دارند در آن شرکت کنند به صورت گروهی بازی کنیم.

می‌توانید دستورالعمل‌های دقیق در مورد نحوه برنامه ریزی برای جستجوی گنج را در این پادکست بیابید.

اطمینان حاصل کنید که سرنخ‌ها روی کاغذ نوشته نشده‌ باشند. این یک بازی listening است نه یک فعالیت reading. یک نفر باید سرنخ‌ها را با صدای بلند بخواند.

اطمینان حاصل کنید که سرنخ‌ها را به راحتی حل می‌کنید و جمله بندی آن‌ها ساده باشد تا بازیکنان بتوانند در درجه اول روی مهارت گوش دادن زبان انگلیسی خود تمرکز کنند. پس از پایان بازی یک جلسه بازبینی  داشته باشید که در آن افراد درباره مشکلات خود و آنچه از سرنخ ها می‌توانند یا نمی‌توانند درک کنند و دلیل آن بحث شود.

فعالیت‌هایی برای سبک شنیداری زمان گرا

گوش دادن به عناوین خبری برتر

بهترین حالت برای: افراد درون گرا، حسی، منطقی/ انواع شخصیت احساسی، قضاوتی، ادراکی

اخبار صوتی نه تنها ابزاری ارزشمند برای یادگیری یک زبان جدید است، بلکه به شما کمک می‌کند در جریان وقایع روز دنیا نیز باشید. این کار به نوبه خود به شما امکان می‌دهد تا به مکالمه‌های آنلاین یا آفلاین انگلیسی بیشتری بپیوندید و مهارت‌های خود را افزایش دهید.

گوش دادن به اخبار می‌تواند تقریباً برای همه افراد، راه خوبی برای تمرین زبان انگلیسی باشد. فقط ممکن است برای افراد برون گرا (که در فعالیت‌های گروهی بهتر یاد می‌گیرند) یا تیپ‌های شخصیتی شهودی (که دوست دارند فراتر از واقعیت‌ها باشند و از تخیلات خود استفاده کنند) مناسب نباشد.

پس از گوش دادن به اخبار روز، یک دفترچه اخبار همراه خود داشته باشید و خلاصه‌ ای یک خطی از تمام داستان‌های شنیده شده را یادداشت کنید.

کانال‌ خبری پیشنهادی برای تمرین listening زبان انگلیسی

AP

AP یک آژانس خبری آمریکایی است که فیلم‌های کوتاه و خلاصه داستان‌های خبری آن در کانال YouTube به نمایش در می آید. این برنامه دو بار در روز پخش می‌شود و برای یادگیری انگلیسی رسمی آمریکایی بسیار مفید است.

فیلم‌ها کمتر از یک دقیقه طول می‌کشند و روایت آن‌ها همیشه کوتاه و واضح است. از آنجا که این داستان بیشتر به اخبار آمریکا می‌پردازد، می‌توانید برای مکالمه با انگلیسی زبانان در ایالات متحده به طور خاص آن را دنبال کنید.

بازی کردن Catch Phrase

بهترین حالت برای: افراد برون گرا، شهودی و منطقی

این یک بازی گروهی است که در آن دو یا چند تیم وجود دارد. در هر نوبت، یک بازیکن باید با استفاده از اشارات و توصیفات دیگر اعضای تیم خود، یک عبارت را حدس بزند.

یک تایمر مدام تیک می‌خورد و وقتی زمان به پایان برسد، تیم شانس حدس زدن این عبارت را از دست خواهد داد.

این بازی از آنجا که یک بازی گروهی است، تمرین گوش دادن خوبی برای برون گراها است. همچنین برای تیپ‌های شهودی و منطقی ایده‌آل است زیرا شما باید سریع و منطقی بین کلمات ارتباط برقرار کنید.

شناخت شخصیت و اینکه از چه سبک‌های شنیداری (listening) در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنید بسیار مهم است. فقط هنگامی می توانید درک شنیداری خود را بالا ببرید که این جنبه‌ها را کشف کرده باشید.

منبع: FluentU language and culture blog